Fast avfuktare i båt
Det här är ett exempel på hur man monterar en Arida Pro S12 i en äldre motorseglare typ Nauticat 38. Vi ser här hur vår kund har gjort det här, och detta är tänkt som inspiration och lösningsförslag för dig. Alla båtar är olika och du måste hitta en lösning som passar din båt. Vi hoppas att du hittar inspiration i den här artikeln för att göra ett lika bra jobb i din båt. Om du är tveksam på vägen är du välkommen att kontakta oss på telefon 072-5070100. Vi hjälper dig gärna.
Fördelar med en avfuktare i en båt
- En torr båt är en fin båt
- Torra sängkläder och torra kuddar, gardiner och textilier
- Undvik mögel och båtlukt
- Undvik rost, korrosion och röta
- En torr båt är en snabbare båt, med högre hastighet och lägre bränsleförbrukning
Börja så här:
Hitta en lämplig plats
Ta dig tid att ta reda på var du vill montera avfuktaren. Det finns några saker att tänka på: Installera gärna avfuktaren gömd, inne i en bänk, ett skåp eller ett smart litet rum du har någonstans. Tänk på att avfuktaren ska stå så högt upp i båten som möjligt. Du måste ha en Ø40 mm slang från avfuktaren och ut ur båten. Se till att havsvatten inte kan rinna in i båten genom denna slang. Du bör också ha en droppe på slangen från avfuktaren ut. Om det skulle bildas kondens i slangen ska detta kondensvatten inte rinna tillbaka in i avfuktaren. (Se hur detta löses i artikeln här) Fundera på hur du vill ha slangarna för torr luft. Du kan suga luft från ett ställe, och du kan blåsa tillbaka torr luft på ett annat ställe. Hitta ett lämpligt sätt att dra slangarna. Om du kan använda slangar med 125 mm diameter är det det bästa. Vid behov kan du minska till 90 mm. (Det finns en övergång till sänkning från Ø125 till Ø90) Du måste ha ett uttag i närheten. Arida S12 kommer med en lång kabel, så i en båt är detta vanligtvis inga problem, men tänk på ett sätt att lägga kabeln.
Avfuktare placerad i salongen/däckshuset
I denna båt valde ägaren att placera avfuktaren i däckshuset. Båten är en motorseglare, med ett fint styrhus i mitten av båten. Bakom soffryggen i styrhytten finns fritt utrymme för att installera en avfuktare. Avfuktaren är 200 x 200 x 300 mm, och det finns även slangar som du måste ha plats för. På bilden nedan kan du se hur ägaren har skapat en öppning bakom soffryggen. Det är här avfuktaren ska placeras. Detta är på styrbords sida, så akterkabinen är till höger på bilden. En luftslang kan sedan dras från akterkabinen, så avfuktaren suger luft därifrån. Den torra luften måste blåsas tillbaka in i salongen, och därmed uppnås en god luftcirkulation. Mer om detta senare.
Montera avfuktaren och fäst den ordentligt
På bilden nedan ser du avfuktaren installerad. Här har ägaren gjort en liten stomme av trä, som avfuktaren skruvas i. Du kan se några svarta “fötter” som avfuktaren står på. Dessa är en del av avfuktaren. De är utformade för att skruva fast avfuktaren. Observera att du kan montera avfuktaren i den riktning som passar dig bäst. Här står den med fötterna nedåt, men avfuktaren kan lika gärna monteras “upp/ner” så att den hänger i taket. Den kan även stå på sidan, och du har en vägg eller skott där du kan skruva fast den. Var kreativ och hitta din lösning. De fyra skruvarna är normalt ett tillräckligt bra fäste, men vet du att du ofta är ute i hårt väder skadar det inte om du har en rem eller liknande för att fästa avfuktaren ännu bättre.
Säkra före det osäkra! OBS: Luftslangarna du ser på bilden här är inte en del av avfuktaren. De är till för värmaren och vi rekommenderar att hålla luften i värmaren åtskild från luften från avfuktaren. Avfuktarslangarna kommer senare.
Anslut slangarna
Du kan ansluta tre slangar till avfuktaren:
Våt luftslang för att blåsa ut fukten ur båten. På bilden nedan är det här den svarta ormen. Den pekar nu inåt i båten, men det är bara tillfälligt under monteringen.
Torr luft tillbaka till båten. Det här är den stora grå ormen på den vänstra bilden. Här används en 125 mm slang, vilket rekommenderas. Du kan också minska till 90 mm.
Fuktig luft från båten som ska torkas. Detta visas på den högra bilden. Här sugs det från akterhytten utanför bilden. Här kan du även välja 125 eller 90 mm oavsett vad du väljer för torrluftsslangen.
Illustrationen i det högra hörnet visar principen för luftströmmarna.
Slang ur båten
Du behöver inte använda alla dessa slangar. Du kan suga luft från där avfuktaren är, och blåsa tillbaka den torra luften där avfuktaren är. Det är helt okej, och det är en vanlig lösning i små båtar. Detta är en 38 fots motorseglare, med flera hytter. Därför är det fördelaktigt att suga från ett ställe och blåsa tillbaka på ett annat ställe. Då blir det en fin cirkulation av luften. Men det är inte så att du MÅSTE ha det.
Det du MÅSTE ha är en slang från avfuktaren ut ur båten. Detta för att blåsa ut fukten ur båten. Den här typen av avfuktare skapar inte flytande vatten som måste tömmas utan den skapar fuktig luft som måste blåsas ut. Så nu måste du faktiskt borra hål i din båt! Hitta ett smart ställe att göra detta på. Du behöver hål för en 40 mm slang. Använd en vanlig skrovbussning. Som en extra säkerhetsfunktion kan du fästa en kulventil direkt på insidan av skrovet. Du kan sedan stänga denna när du ska ut i hårt väder.
Bilden till vänster nedan visar skrovpassagen med slangen ansluten. Här kan du se att en kombination av svart slang och vita rördelar har valts. Fördelen med rör är att de har en slät yta på insidan, så luften "glider" lätt ut. Fördelen med slang är att den kan vara lättare att visa. Du kan också använda en kombination som här.
På höger sida ser du hålet borrat i skrovet. Som vi kan se är det en stabilt byggd båt!
Våtluftsslang med svanhals och isolering
Bilden nedan visar våtluftsslangen färdigmonterad.
Svanhals
Som vi kan se går slangen upp i en svanhals innan den går ner till skrovpassagen. Detta för att förhindra att havsvatten från utsidan kommer in i båten.
Isolering av slangen
Vi ser även att slangen är isolerad. Detta är en stor fördel. Detta gör att det är mindre risk för kondens inne i slangen. Om det bildas kondens inne i slangen innan luften når toppen av svanhalsen finns det risk att denna kondens rinner tillbaka in i avfuktaren. Det bör undvikas. Det är därför en fördel att isolera slangen vid val av denna lösning. Har du en droppe hela vägen ut är detta inget problem, men alla båtar klarar det inte.
Hygrostat
Arida Pro S12 har en inbyggd hygrostat. Den känner av luften som passerar genom avfuktaren, och anpassar torkningen så att du får en jämn och korrekt luftfuktighet. Du kan justera hygrostaten genom att vrida på en liten ratt på själva enheten. Det vanligaste är att ställa in hygrostaten på 50% och sedan låta den stå där. Denna kund har valt att använda denna integrerade hygrostat.
Som ett alternativ kan en extern hygrostat användas. Sedan kopplar man in en hygrostat som mäter en annan plats i båten, alltså inte på luften som går genom avfuktaren. Denna externa hygrostat är ansluten till avfuktaren med en kabel. Fördelen med detta är att du kan mäta var du vill, och du kan även sätta på och stänga av avfuktaren om du vill tvångsköra den eller om du vill stänga av den för en romantisk middag. En extern hygrostat är därför en trevlig extragrej, men inte absolut nödvändigt.
Testkörning av avfuktare "Sea trial"
Sedan är det bara att koppla in strömmen och låta avfuktaren gå. Du får nu en torr och fin båt. Det är mycket bekvämare att vara i, med mindre lukt, mindre fukt och högre andrahandsvärde. Som vi kan se på bilden nedan är kunden nöjd med resultatet.